My Own Happiness Project

My Own Happiness Project
because happiness begins inside and flows out...

20080305

sebagai pengguna dalam perkhidmatan awam...

Saya sudah 5 tahun lebih berkerja sebagai penjawat perkidmatan awam dengan kerajaan dan tidak kurang cerita-cerita yang kita dengar tentang masalah-masalah yang dihadapi apabila kita ingin berurusan dengan kanuter di mana-mana jabatan. Masalah yang paling tidak menjadi kesukaan para klien perkhidmatan awam:

Menunggu...!

Selama ini saya agak beruntung kerana selalu saja ada kelebihan, ada kawan di sana sini, so boleh lah potong trip kadang-kadang (kadang-kadang saja ok, bukan selalu juga) Tapi kelmarin saya betul-betul menghabiskan masa pejabat saya menunggu sambil berlatih kesabaran saya melihat nombor panggilan bergerak dengan perlahan sekali...

Masalahnya, kereta saya kematian roadtax dan kad kereta pula perlu kena update pasal terlampau penuh sudah... So atas nasihat ibu (soleh bah saya nih) saya pun pergi awal, sampai tidak terpunch card di ofis, main kasi tau bos saja.

Sesampai di simpang Bundusan terus tukar plan apabila ternampak jam beratur start dari Survey lagi... sanggup saya pergi breakfast dulu kunun kalau begitu... So saya pergi lah breakfast sambil membaca-baca buku traveling di Donggongon sambila makan mi goreng denga telur mata.

Selepas itu, setengah jam kemudian, saya try lagi melalui Bundusan, pada jam 830am belum lagi pendek tu jam... masih lagi start di Survey barisan dia... oooinah, bikin gila kalau macam ni saja, so saya pun lajak lagi pergi carwash. memandangkan PUSPAKOM perlu check kereta saya nanti baik saya pergi kasi mandi dulu ni kereta...

Di sini lah saya ada masa mau ambil-ambil gambar potret kucing dan pemandangan di sekitar Donggongon bypass... cantik juga...

Jam 930am baru saya pergi ke JPJ lagi, dan apabila saya tiba, oooiseh orang di dalam dia bersasak sampai tidak cukup tempat duduk... terpaksa lah saya beratur macam biasa (kerana tiada kawan di JPJ)...

Saya rasa macam saya nampak Puah Chu Kang oh kemarin...

Layanan mereka tidak lah semesra yang dijanjikan oleh Pak Lah, tetapi boleh juga lah... menunggu juga lah yang bikin boring... Sampai giliran saya, banyak lagi pula masalah dia, itu ini mau dibuat dan kena ada pengesahan sini sana... so dengan tidak malunya saya pun mengeluarkan nametag saya dan pakai... ada jata negara lagi tu... baru la layanan jadi macam mesra sikit... saya berdiri-berdiri di siring pun ada orang tanya, boleh saya bantu? Bah lain kali saya tidak tapuk-tapuk lagi ni nametag saya, baru ada berbaloi saya pergi belajar 5 tahun... Ooinah, begitu ka cara dia? Renung-renungkan lah...
Sempat lagi berposing dengan kereta orang tua senyum-sentum... dia bilang nanti ko singgah kedai saya ok!

No comments: