My Own Happiness Project

My Own Happiness Project
because happiness begins inside and flows out...

20080317

owh, begitu... baru saya tahu...

Pagi ni saya terbaca dalam satu artikel bahawa lensa yang lebih sesuai digunakan untuk mengambil gambar potret adalah lensa dengan fokus panjang (80-100++) kerana pengaburan latar belakang adalah lebih nyata dengan lensa ini. Namun begitu gambar-gambar yang saya ambil dengan lensa 50mm tetap juga saya rasa cantik, hehehe....

Beberapa kebaikan menggunakan lensa fokus panjang adalah pertama, tidak perlu berada terlalu dekat dengan model untuk memuatkan wajah model dalam frame, dan kedua, pengaburan latar belakang yang lebih nyata membuatkan subjek menjadi lebih menyerlah. Kebaikan menggunakan lensa pendek dan kekal adalah kemasukan cahaya yang lebih baik dan ringan.

Gambar-gambar potret yang saya ambil sebelum ini (yang kamu semua nampak) adalah menggunakan lensa kekal 50mm dengan aperture f/1.8.

Lain kali saya cuba lagi dengan lensa panjang, namun aperture maksima yang saya ada adalah f/4 sahaja... Tengoklah nanti...

3 comments:

Anonymous said...

tolong.. gambar yg plg bawah sekali tuh membuat kan sy teringat - lalat man.. ;p

ARTEo said...

bagus juga jadi lalat mencubuk org di tandas//...

Anonymous said...

aiyoooo...terpaksa tutup lampu time bisnis dlm tandas..